Menu



Schema's


Zoek Produkt info

Zoeken naar:
Mijn Produkt info



Resultaat Produkt info



[Nieuwe invoer]
Gevonden: 4




<<, -5, <, 1, 2, 3, 4, >, +5, >>




[2008-01-15]
Viking wijzigt klapset



[2005-12-11]
Nieuwe Buis RAPS V10



[2005-04-27]
KS Profiel als basis van succes!



[2005-04-27]
Nieuwe RAPS skeeler frame, de EraCer !



Nieuwe RAPS skeeler frame, de EraCer !



Raps zet in 2005 wederom een stap voorwaarts met het nieuwe skeelerframe, de EraCer. Dit is een door-ontwikkeling van het HS profiel wat zich kenmerkte door een “hollow” in het profiel om zo een licht en stijf skeelerframe te construeren. Dit HS profiel was weer een verbetering van het, door Raps ontwikkelde en gepatendeerde, 3 lagen frame uit een ge-extrudeerd profiel.

De EraCer is gebaseerd op het ES profiel, dit heeft ook een hollow in het frame maar kenmerkt zich vooral door de besparing van gewicht. Met andere woorden de EraCer is een stijf en licht skeelerframe. Het frame komt in 4 verschillende variaties, te weten: 5 x 84 mm 5 x 90 mm 3 x 100 mm + 90 mm 12” lang 3 x 100 mm + 90 mm 12,8” lang. Alle frames hebben slobgaten aan de boven kant met een 165 mm steek, de rijder hoeft dus geen nieuwe schoenen aan te schaffen. Het EraCer frame is een volledig in Nederland geproduceerd product !!!!!! En zal vanaf 1 maart verkrijgbaar zijn in de winkels. Prijzen zijn vanaf 225,00 Euro. We hebben bij RAPS afgelopen jaar onderzocht welk frame het snelst is en komen tot de conclusie dat 5x90 mm het snelste is, zie hieronder voor de conclusie van dit onderzoek. Sinds skeeleren een professionele sport is geworden waarin belangen op zowel sportief als financieel vlak sterk zijn toegenomen zijn de fabrikanten nog meer op zoek naar de ideale skate voor de rijders. Maar zoals vaak bij innovaties in de sport, zijn er veel goede ideeen die op de markt worden gebracht maar meestal zonder enige wetenschappelijke onderbouwing over hun werking. Op die manier zijn ‘uitvindingen’ als bijvoorbeeld de klapskeeler en de skeeler met geveerde wielen in korte tijd veranderd van wereldvinding in een onbruikbaar goed idee. In de laatste jaren hebben vooral de in skeelers gebruikte wielen en letterlijke groei doorgemaakt, van kleine 72 mm tot gigantische 100 mm wielen en momenteel worden zelfs 125 mm wielen geprobeerd. Maar net als met andere uitvindingen, worden de grotere wielen wel gemonteerd maar ontbreekt elke onderbouwing over het nut van het steeds vergroten van de wielen. De rolweerstand van skeelerwielen neemt vrijwel niet toe of af met het vergoten van de wiel afmeting. Dit is een interessant gegeven maar nog interessanter is dat een skate met vier wielen minder rolweerstand heeft dan een met vijf wielen. Dit is niet zo logisch als het zou lijken aangezien nu het gewicht verdeeld wordt over minder wielen en er dus meer vervorming in de wielen optreedt. Deze vervorming geeft een (kleine) extra rolweerstand per wiel maar dit blijkt zo minimaal te zijn dat de voordelen van een wiel minder vele malen groter is dan de nadelen. De meeste mensen denken echter dat het traagheidsmoment van de wielen het ware voordeel is van grotere wielen aangezien hun traagheidsmoment groter is dan dat van kleinere wielen en het dus minder energie kost om op snelheid te blijven. Als de traagheidsmomenten van de wielen echter berekend worden dan blijken deze dusdanig klein te zijn dat deze wegvallen tegen de traagheid van het lichaam van de rijder zelf dat het zelfs niet voelbaar kan zijn. Grote wielen hebben dus geen nadeel bij het versnellen of voordeel bij het snelheid houden! Andere nadelen van verschillende wielconfiguraties zoals minder grip door minder wielen aan de weg, het knikken van de enkel onder de grote kracht tijdens het rijden blijken allemaal oplosbaar met een goede techniek en goede skaters zullen hier geen last van ondervinden. Het is echter te adviseren om een beginnende rijder op kleinere wielen te laten beginnen omdat het lager bij de grond zitten veel voordelen biedt voor hen. Een wel belangrijk voordeel van grotere wielen is de stuur eigenschappen. Doordat een frame met grotere wielen over het algemeen langer is zal de skate aan het einde van de slag minder snel naar binnen sturen en de afzet langer effectief zijn. Hetzelfde effect is te zien bij het schaatsen waar op lange noren ene aanzienlijk hogere snelheid berijkt kan worden dan op bijvoorbeeld ijshockey schaatsen terwijl wel een gelijke techniek gebruikt kan worden. Met al het bovenstaande kan zelfs geconcludeerd worden dat het enige voordeel van een vijf wiels skeeler met 84 mm wielen ten opzichte van een met 80 mm wielen veroorzaakt wordt door deze extra lengte van het frame.

Publicatiedatum: 2005-02-24

Bron: Raps





Advertenties