Menu



Schema's


Zoek Artikelen

Zoeken naar:
Mijn Artikelen



Resultaat Artikelen



[Nieuwe invoer]
Gevonden: 15




<<, -5, <, 1, 2, 3, 4, 5, >, +5, >>




[2009-10-31]
Naar een veiliger bochtbescherming bij schaatsen



[2009-04-10]
Parra geeft les op schaatsplank



[2009-03-10]
De schaatsplank



[2008-01-18]
Startprocedure schaatsen langebaan



[2008-01-18]
Wedstrijdreglement schaatsen langebaan



De schaatsplank



Hoe bouw ik een schaatsplank en waarom.

Er wordt weer gesproken over de zgn schaatsplank. Eric Heiden o.a. is iemand die veelvuldig de schaatsplank gebruikte in zijn training. Ongetwijfeld heeft dit gebruik van de schaatsplank er mede toe bijgedragen dat Eric Heiden een perfecte zijwaartse afzet heeft. Zo moet je de schaatsplank ook zien en gebruiken; voornamelijk om je zijwaartse afzet te verbeteren. Het is bovendien een goede training voor je boven- beenspieren (lokale uithoudingsvermogen)" Het oefenen gebeurt immers in de schaatshouding. Een perfecte techniek training is het zondermeer niet. Overkomen of goed boven je standbeen komen is er niet bij. Dit kun je alleen op het ijs goed leren. Een alternatief om de techniek te oefenen zou kunnen zijn het schaatsen op de roltrainers of skeelers. Het gebruik van de schaatsplank is meer een specifieke training voor de afzet.

Hieronder een tekening van de schaatsplank. Het is vrij eenvoudig om hem zelf te maken. Op een stuk spaanplaat (2 cm dik) plak je een stuk linoleum. Hierop plaats je twee balkjes, waarvan je de binnenkant .bekleedt met schuimrubber of nylontapijt. Het handigst is het wanneer je de balkjes vastzet met een paar bout met vleugelmoeren, zodat je de afstand tussen de balkjes kan veranderen (zie tekening) Hoe groter de afstand, hoe lager de slagfrequentie en anders- om. Bouwplaat

De bedoeling is dat we op de plank gaan staan en dan van. balk naar balk gaan glijden" Om blessures te voorkomen bekleden we 'de balkjes een zacht materiaal b.v" schuimrubber" Om over het linoleum te kunnen glijden moeten we over onze schoenen sokken aantrekken of de onderkant van de schoenen met nylon tapijt beplakken" Bij het oefenen zul je merken dat wanneer je tegen het balkje aanglijdt, je niet over kunt komen of recht boven je standbeen kunt komen; doe je dit wel dan is de kans groot dat je van de schaatsplank afvalt. Het been blijft dus in een min of meer schuine stand staan, Het oefenen op de schaatsplank kan worden verzwaard door een elastiek met het ene uiteinde aan de muur te bevestigen en het andere uiteinde om je middel vast te maken. Bij het afzetten moet nu ook de weerstand van hét elastiek worden overwonnen.

Een voorbeeld van een oefening met de schaatsplank:
We gaan één minuut op de schaatsplank droogschaatsen waarbij we bet aantal slagen tellen. Vervolgens houden we drie minuten rust. Dit herhalen we 8 maal. Geleidelijk aan gaan we proberen om het aantal slagen per minuut op te voeren. We noteren gemaakte resultaten om zo de gemaakte vorderingen te kunnen bijhouden.

Voorbeeld schaatsplank

Derk Parra demonstreert een aantal oefeningen op de schaatsplank.

Publicatiedatum: 2009-02-03

Bron: sv-hca





Advertenties