Menu



Schema's


Zoek Kranten

Zoeken naar:
Mijn Kranten



Resultaat Kranten



[Nieuwe invoer]
Gevonden: 18




<<, -5, <, 1, 2, 3, 4, 5, >, +5, >>




[2009-01-21]
Kemkers wil veiliger bochtkussen.



[2009-01-21]
Kemkers: Schaatsers helm op.



[2009-01-21]
Complimenten voor Jac Orie.



[2009-01-13]
Nederland wil bochtenregel aanpassen



[2008-01-16]
Innosportlab luidt nieuw tijdperk in.



Kemkers: Schaatsers helm op.



Heerenveen - De val van Erben Wennemars heeft grote indruk gemaakt op zijn coach Gerard Kemkers. Als een reden voor zijn zware blessure wordt de harde boarding langs de schaatsbaan aangegeven.

"De absorptie was het grootste probleem. Maar dat geldt niet alleen voor de boarding in Moskou. De schaatsers ervaren de boarding vaak als een muur", stelt Kemkers, die zaterdagavond al contact opnam met de ISU om op te roepen tot een onderzoek.

Eerder dit seizoen raakten bij de World Cup in Berlijn de Canadese sprinters Jeremy Wotherspoon en Mike Ireland langdurig geblesseerd, nadat zij eveneens hard in aanraking met de boarding waren gekomen. Ook daar gaven de luchtkussens niet mee.

Voor de omheining in Thialf geldt volgens Kemkers hetzelfde probleem. "Erben is nu de derde topsprinter in relatief korte tijd die zwaar geblesseerd is geraakt. De kwaliteit van de boarding begint een steeds groter issue te worden. Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar een onderzoek is beslist op zijn plaats", aldus Kemkers.

Hij benadrukt dat bij de ISU begripvol is gereageerd op zijn verzoek, dat door collega-coaches wordt ondersteund.

Ook het verplicht stellen tot het dragen van helmen, noemt Kemkers voor de toekomst een zinvolle gedachte. "Daar gaan we steeds meer naar toe. Immers, de snelheden worden steeds hoger en daarmee de risico's van ongelukken en blessures. Indien je het dragen van een helm voor iedereen verplicht stelt, blijven de omstandigheden voor iedereen gelijk. In het wielrennen en het skiën zie je ook dat er regelgeving is op dat gebied. Maar het verbeteren van de boarding heeft de allerhoogste prioriteit."

Publicatiedatum: 2009-01-20

Bron: De Telegraaf





Advertenties